Article highlighted

Nytt verktyg visar vad BRT är – och inte är

Den 10 april arrangerades en workshop på K2 om ett nytt bedömningsverktyg för BRT (Bus Rapid Transit). Ingenjörsstudenten Frida Odbacke gör sitt examensarbete på temat och arrangerade workshopen tillsammans med K2-forskarna Joel Hansson och Fredrik Pettersson.

Konceptet BRT går ut på att skapa ett snabbt, attraktivt och statushöjt bussystem för städer eller regioner. Detta gör man genom till exempel prioritering av busstrafiken genom fysiska och tekniska åtgärder, förbättrade fordon och bättre service.

Verktyget kompletterar Guidelines

Tidigare har olika Guidelines för hur BRT kan fungera tagits fram. Tanken med det nya bedömningsverktyget är att klargöra vad BRT är – och inte är. Frida Odbackes examensarbete kommer fungera som underlag för vidare utarbetning av ett bedömningsverktyg. Målet är att verktyget ska bli ett användbart redskap för planerare och beslutsfattare.

– Det har tidigare varit för lätt att kompromissa och ändå kalla det för BRT. Nu vill man använda det mer strikt. Om man inte når upp till kriterierna är det inte BRT. På så sätt vill man undvika att konceptet urvattnas, säger Frida Odbacke.

Frida Odbacke presenterar vid workshopen på K2 på tema nytt bedömningsverktyg för BRT

Viktiga inspel till forskningen

Workshopen arrangerades för att forskargruppen ville få inspel kring bedömningsverktygets kriterier, vilka som ska använda det, vem som ska göra bedömningen och om man bör ha specifika grundkrav:

– Vi är jättenöjda och har fått mycket material att använda för att revidera modellen. Flera har hört av sig och sagt att de tyckte det var väldigt givande. Många är sugna på att använda det och ser en poäng med att ha det när det är klart, säger Frida Odbacke.

Workshopen lockade 25 deltagare från kommuner, regioner, operatörer, akademin, fordonsindustrin och konsultbyråer. Resultatet från studien och workshopen presenteras senare i vår i samband med att Frida Odbacke presenterar sitt examensarbete.

Anmäl dig till K2:s nyhetsbrev

Vi bjuder på konkreta och användbara forskningsresultat, aktuell omvärldsbevakning, koll på den senaste kollektivtrafikforskningen samt inbjudningar till fortbildande kurser och föreläsningar. Nyhetsbrevet ges ut cirka tio gånger per år.

Kalender från K2