Projektet ska kartlägga förekomsten av hot och kränkande behandling av tågpersonal och förare av buss. Kunskapen ska användas för att föreslå åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för nämnda grupper.
Projektledare: Anna Anund, K2/VTI
Parter: VTI, Malmö högskola
Finansiär: Afa försäkring
Budget: 1 347 000 kr
Period: 2016-2017
Syftet med projektet är att beskriva och kvantifiera de mindre störningarna i persontågstrafiken för att ta fram ny och utökad kunskap om de störningar som orsakar förseningar för tågen.
Doktorand: Carl-William Palmquist, K2/Lunds universitet
Parter: Lunds universitet
Finansiär: Trafikverket, K2, NTNU, Skånetrafiken
Budget: 3 950 000 kr
Period: 2016-2018
Projektet syftar till att påskynda en hållbar utveckling med ökat inslag av elbussar i stadstrafik genom att bland annat identifiera optimala laddstrategier, beskriva hinder och möjligheter, givet en viss organisationsstruktur samt utveckla guidelines för implementering i lokal kontext – hur man går från pilot till full-fasdrift.
Projektledare: Anders Wretstrand, K2 och Lunds universitet, anders.wretstrand@tft.lth.se
Parter: Lunds universitet
Finansiär: Ingår i Electric Mobility Europe, för svensk del ansvarar Energimyndigheten.
Budget: 17 000 000 kr
Period: 2018-2020
K2 tog fram en omvärldsanalys och en visualiserad framtidsbild på uppdrag av Sveriges Bussföretag att använda som utgångspunkt för förbundets framtidsbild. Forskningsprojektet är en del av projektet Bussbranschen 2030 som drivs av Sveriges Bussföretag.
Projektledare: John Hultén, K2, john.hulten@k2centrum.se
Parter: Sveriges Bussföretag
Finansiär: Sveriges Bussföretag
Budget: 300 000 kr
Period: 2016-2017
Hur kan transportsystemet i Greater Copenhagen utvecklas till att bli mer likriktat och hållbart för att främja hållbarhet och mobilitet från och inom det Transeuropeiska transportnätet (TEN-T)? Det är inriktningen för projektet. Med ett sammanhängande transportsystem ges förutsättning för ökad tillgänglighet i hela Greater Copenhagen.
Projektledare: Bengt Nilsson, Region Skåne
Parter: Kristianstads kommun, Malmö stad, Helsingborgs stad, K2, Lunds Universitet, Region Hovedstaden (koordinerende partner), Region Sjælland, Københavns Kommune, Helsingør Kommune, Aalborg Universitet
Finansiär: EU Interreg, Kristianstads kommun, Malmö stad, Helsingborgs stad, K2, Lunds Universitet, Region Hovedstaden (koordinerende partner), Region Sjælland, Københavns Kommune, Helsingør Kommune, Aalborg Universitet
Budget: 3 072 997 EUR
Period: 2018-2020
Projektet är en förstudie som syftar till att belysa möjligheter till en mer systematisk datainsamling. Det finns idag aggregerad statistik och ekonomiska data om lokal och regional kollektivtrafik. Den statistik som produceras är dock av varierande kvalitet och samlas in med varierande metoder. Det finns liten systematisk kunskap om representativiteten och täckningen för de beräkningar som görs. Det finns också anledning att överväga standardisering i sätten att mäta och med vilken teknik som mätningar görs.
Projektledare: Anders Wretstrand, K2 och Lunds universitet, anders.wretstrand@tft.lth.se
Parter: Lunds universitet
Finansiär: K2
Budget: 150 000 kr
Period: 2015
Today, no strategy exists across the region of Øresund that addresses how new and intelligent mobility solutions should be implemented and spread in order to support flexible and sustainable transportation. This project will make a difference when it comes to possibilities for new mobility solutions in the Øresund region by lifting the subject through mutual experiences and strategic recommendations. The aim is that significantly more governance within the area will be established, so that we do not just follow along with the technological development but show the way in order to create a sustainable mobility in Greater Copenhagen.
Intelligent mobility is defined in this project as solutions that are enabled by big data, platforms and realtime information and dynamic management systems. Sustainable mobility is defined as mobility services and solutions that strike a good balance between economic, social and environmental aspects.
The project brings together several Danish and Swedish mobility use cases – at different stages of development. The use cases are centered around subjects such as the development of a modern station area – or a whole city area with a “park and ride” facility with room for 2,400 cars (Municipalities of Lund, Køge and Glostrup), the use of traffic data and information (Hvidovre, along ring road 3 in Loop City, and road E6 with Trafikverket), smart parking (Helsingborg Municipality), and collective transport in rural areas (sharing mobility, Lolland, and dynamic bus planning, Malmö University).
The use cases have been selected because they each in their own way contribute to a better transportation infrastructure, but especially because the knowledge generated between them holds much larger potential for developing access to truly sustainable future mobility for most citizens across the region.
Contact: The project is coordinated by Gate21. MAU is represented by Jan Persson.
Parter: Gate 21, Capital Region of Copenhagen, Region Zeeland, Movia, Glostrup Municipality, Hvidovre Municipality, Køge Municipality, Lund Municipality, Helsingborg Municipality, Vera Park, Region Skåne, Innovation Skåne, Swedish Transport Administration and Malmö University/K2.
Financier: Interreg IVA ÖKS & partners
Budget: MAU: 45 290 euro; total project budget 2 124 896 euro
Period: 2018-2021