Kollektivtrafikens strategiska styrning och omställningsförmåga

Kollektivtrafikens strategiska styrning och omställningsförmåga

Syftet med projektet är att studera och utvärdera styrmedel som används på kommunal och regional nivå för att stärka kollektivtrafikens roll i transportsystemet samt bidra till en omställning till en koldioxidsnål och energieffektiv kollektivtrafik.

Projektet består av två delprojekt. Gemensamt för delprojekten är att de studerar kommunal och regional styrning av kollektivtrafiken genom ett fokus på både informellt reglerande och formella styrmedel. Det första projektet inriktas mot analys av styrmedel för att främja teknikutvecklingen inom kollektivtrafiken, framför allt för att få till stånd en ökad användning av förnybara drivmedel (till exempel biodrivmedel, el, vätgas) i kollektivtrafiken.

Det andra delprojektet har fokus på styrmedel inom samhällsplaneringen som förstärker kollektivtrafikens roll i regionernas och kommunerna miljöarbete genom till exempel utveckling av fysisk planering (samordning av bebyggelse och kollektivtrafikplanering, framkomlighetsåtgärder med mera) och åtgärder för att påverka trafikanters benägenhet att åka kollektivt.

Ett viktigt mål är att ta fram riktlinjer och policyrekommendationer för hur styrmedel konkret kan vidareutvecklas och användas i svenska kommuner och regioner.

Doktorander: Malin Aldenius, malin.aldenius@miljo.lth.se och Jens Hylander, jens.hylander@vti.se
Parter: Lunds tekniska högskola och VTI
Finansiär: Energimyndigheten
Budget: 7 522 625 kr
Period: 2015-2019

Anmäl dig till K2:s nyhetsbrev

Vi bjuder på konkreta och användbara forskningsresultat, aktuell omvärldsbevakning, koll på den senaste kollektivtrafikforskningen samt inbjudningar till fortbildande kurser och föreläsningar. Nyhetsbrevet ges ut cirka tio gånger per år.

Kalender från K2