Utveckling av metod för sociala konsekvensbedömningar för svensk transportplanering: ett transdisciplinärt angreppssätt

Utveckling av metod för sociala konsekvensbedömningar för svensk transportplanering: ett transdisciplinärt angreppssätt

Rutiner och verktyg för sociala konsekvensbedömningar (SKB) i transportplaneringen har utvecklats i många europeiska och internationella sammanhang. I Sverige har utvecklingsarbetet kring SKB för transportplanering dock bara börjat och ansträngningarna är spridda. Det finns exempelvis brister i svenska handböcker för hur man genomför miljökonsekvensbeskrivningar (MKB) och resultatet kan bli att den sociala dimensionen försummas i utredningsarbetet.

Syftet med forskningsprojektet är att bidra med kunskapsutveckling kring dessa frågor. Genom samverkan mellan forskare och kollektivtrafikens aktörer ska samproducerad kunskap och varaktiga effekter uppnås. Det kan till exempel handla om att utveckla SKB-processer och produkter, kunskaper och färdigheter i SKB, samt beslut och åtgärder för förverkligande av social hållbarhet. En viktig kunskapskälla vid analys av sociala aspekter i transportplaneringen är olika aktörer som använder eller arbetar i transportsystemet, det vill säga medborgare, resenärer och utförare i kollektivtrafiken.

Projektledare: Lena Levin, K2 och VTI, lena.levin@vti.se
Parter: VTI, Göteborgs universitet
Finansiär: Formas
Budget: 3 600 000 kr
Period: 2016-2018

Anmäl dig till K2:s nyhetsbrev

Vi bjuder på konkreta och användbara forskningsresultat, aktuell omvärldsbevakning, koll på den senaste kollektivtrafikforskningen samt inbjudningar till fortbildande kurser och föreläsningar. Nyhetsbrevet ges ut cirka tio gånger per år.

Kalender från K2