Stockholm

Stockholm

Övrigt

K2 vill stärka forskningen om kollektivtrafik genom att snabbt fånga upp nya forskningsidéer och perspektiv. Därför uppmanar K2 partnerorganisationernas medarbetare att lämna in förslag på mindre K2-projekt.

Övrigt

I den senaste rundan av Mindre K2-projekt beviljades 8 projektförslag med en sammanlagd omfattning på drygt 2,4 miljoner kronor. Totalt inkom 17 projektförslag.

Ny forskning

I trafiken blir det ofta köer på morgonen och på eftermiddagen när många är på väg till och från arbete och skola. Den här typen av peak-problematik skapar inte bara stress för pendlarna, utan också ökade kostnader för kollektivtrafiken. Ny forskning visar att små förändringar i tidtabellen både kan minska antalet bussar och sänka kostnaderna.

Ny forskning

Samverkan är en viktig fråga i planering och utveckling av kollektivtrafik. Att utforma kollektivtrafiksystem som blir smidiga för resenären, och som samtidigt bidrar till långsiktiga transportpolitiska mål och miljökvalitetsmål, förutsätter en integrering av kollektivtrafik med övrig samhällsplanering. Men hur går samverkan till i praktiken? Det har en forskargrupp vid K2 studerat.

Övrigt

Otillräcklig tillgång till transportsystemet leder till ökad segregering och utanförskap. Hur skapar vi en kollektivtrafik som är tillgänglig för alla? Det ska forska vid K2 studera i ett nytt projekt. 

Nyutgivet

I södra Storstockholm planeras snabbspårväg. Trafikforskare har granskat hur man i projektet räknade på samhällseffekterna. Deras slutsats är att den samhällsekonomiska kalkylen inte verkar spela någon större roll för beslutet att investera i spårvägen eller inte. Dessutom tycks spårväg ha varit det enda alternativ som getts utredningsresurser och analyserats. 

 

Nyutgivet

En viktig åtgärd för att förbättra kollektivtrafikens attraktivitet och därmed bidra till att fler väljer kollektivtrafiken istället för bilen är så kallade framkomlighetsåtgärder för bussar i städer. Vad avgör om kommuner investerar i dessa åtgärder? Ny forskning från K2 ger tio teser till svar.

Ny forskning

I Uddevalla upplever högstadieelever sig nedprioriterade i kollektivtrafiken. I Stockholm däremot känner de sig som fullvärdiga kollektivtrafikresenärer. Det visar forskning om ungas erfarenheter av kollektivtrafiken som presenterades på Transportforum i Linköping 10-11 januari.

Ny forskning

Ökade kostnader i kollektivtrafiken är något som i princip alla i branschen brottas med.  Men vilken är anledningen – eller anledningarna – till att de stiger? En som har tittat på orsaker och verkningar i busstrafiken är Helene Lidestam, forskare vid K2 och biträdande professor i produktionsekonomi vid Linköpings universitet. Hon presenterade sin forskning på Transportforum 10-11 januari.

Nyutgivet

Mobilitet som tjänst, självkörande fordon, efterfrågestyrd kollektivtrafik, delad mobilitet och elektrifiering. Det är exempel på ny teknik och nya tjänster som utmanar hur vi idag bedriver busstrafik. I rapporten ”Vilken framtid har bussen?” presenteras fyra olika bilder av bussens framtida roll med sikte mot 2030.

Anmäl dig till K2:s nyhetsbrev

Vi bjuder på konkreta och användbara forskningsresultat, aktuell omvärldsbevakning, koll på den senaste kollektivtrafikforskningen samt inbjudningar till fortbildande kurser och föreläsningar. Nyhetsbrevet ges ut cirka tio gånger per år.

Kalender från K2