Stockholm

Stockholm

Nyutgivet

Det kan finnas stor samhällsnytta av att minska turtätheten i Uppsala. Samhällsvinsterna av att justera priserna är mindre och en sådan justering kan dessutom ha fördelningspolitiska effekter. Det visar en analys med en ny modell av pris- och frekvenspolitik för kollektivtrafik med buss i mindre eller medelstora städer som hanterar både vägträngsel och trängsel i kollektivtrafiken.

Ny forskning

Vad händer när man involverar resenärerna på djupet i kollektivtrafiken? Lena Levin och Ann-Charlotte Gilboa Runnvik presenterade ny K2-forskning på seminariet ”Resenären i fokus – en nyckel för att få fler att åka med kollektivtrafiken” som arrangerades i Stockholm i september. Fokus var resenärers preferenser, erfarenheter, behov och upplevelser i samband med vardagliga resor.

Ny forskning

Hur kan svenska regioner använda gröna offentliga upphandlingar för att introducera förnybara drivmedel inom kollektivtrafiken? I en nyligen publicerad vetenskaplig artikel beskriver Malin Aldenius och Jamil Khan, knutna till K2 och LTH:s institution Miljö- och energisystem, hur Jämtland och Skånes regioner gått tillväga när de upphandlat busstrafik.

Föreståndaren har ordet

Regeringens budgetproposition innehåller nya satsningar för mer hållbara transporter. Flera av förslagen är kända sedan en tid tillbaka, till exempel inrättandet av ett bonus-malus-system för lätta fordon och premie vid köp av elcykel. 

Övrigt

Europeiska Trafikantveckan (European Mobility Week) är ett initiativ för att underlätta och uppmuntra till hållbara resor och transporter. Initiativet pågår den 16-22 september 2017.

Ny forskning

Samarbete via samhandling kontra ett samverkansklimat mer präglat av förhandling. Det kan, enkelt uttryckt, vara den största skillnaden mellan Västra Götalandsregionen och Storstockholm när det gäller regional samverkan runt kollektivtrafik. Allt enligt forskarna Alexander Paulsson, Robert Hrelja och Jens Hylander från K2 och VTI, den sistnämnde även knuten till Lunds universitet.

Nyutgivet

I en nyligen genomförd studie vid K2 har forskare från VTI och KJ Samhällsekonomi, studerat beläggningsvariationer för tågtrafiken på tre sträckor till och från Stockholm C. Den viktigaste slutsatsen som författarna drar i studien är förekomsten av påtagligt och regelbundet återkommande variationer. Det finns därför potential för en differentiering rörande biljettpriser med hänsyn till tid och plats.

Nyutgivet

Cyklingen minskar i Sverige trots målsättningar och ambitioner om motsatsen. En möjlig orsak till detta är att det är svårt att skapa sig en samlad överblick över vilka faktorer som påverkar valet att cykla. Det är också svårt att skapa sig en överblick över hur dessa faktorer ser ut i en specifik stad. En modell för analys av geografisk tillgänglighet för cykling i städer kan vara ett stöd i att identifiera de faktorer som är kritiska för valet att cykla. 

Övrigt

Under fem augustidagar i Stockholm arrangerades Thredbo-konferensen som samlade ledande transportforskare från hela världen. Ett tiotal K2-forskare deltog i konferensen som totalt lockade cirka 200 deltagare från över 30 länder. Konferensen sponsrades av K2.

Ny forskning

Smart mobilitet, som självkörande fordon, är en snackis. Men smart är inte per automatik hållbart. En forskargrupp vid K2 har fått pengar från Energimyndigheten för att studera styrmedel som kan användas för att göra smart mobilitet till delad mobilitet. Kan vi dela på våra självkörande fordon i framtiden?

Anmäl dig till K2:s nyhetsbrev

Vi bjuder på konkreta och användbara forskningsresultat, aktuell omvärldsbevakning, koll på den senaste kollektivtrafikforskningen samt inbjudningar till fortbildande kurser och föreläsningar. Nyhetsbrevet ges ut cirka tio gånger per år.

Kalender från K2