Projektet Policylabb Systemomställning Kollektivtrafik ingick i Vinnovas pilotsatsning på systeminnovation 2022. Målsättningen var att pågående eller avslutade forskningsprojekt inom hållbar mobilitet skulle komplettera sitt arbete för att identifiera hinder och möjligheter och därmed påskynda implementeringen av innovativa mobilitetslösningar på bred front. Ett av projektets arbetspaket fokuserade på upplevda legala hinder för kommuner att stötta nya mobilitetstjänster utöver kollektivtrafik, det arbetet presenteras i den här rapporten.
Vårt arbete relaterar till K2:s insatser att hitta nya roller för kollektivtrafiken och framtagandet av en ny forskningsagenda tillsammans med Rådslaget för hållbar omstart. I det arbetet lyfts frågor om vad kollektivtrafik kan omfatta samt vad kollektivtrafikmyndigheternas roll kan eller borde vara för att främja innovation av nya
mobilitetstjänster, vilket i sin tur knyter an till kommunernas uppdrag och mandat. Våra slutsatser är en del av hur de frågorna kan besvaras då vi ser att det finns ett stort utrymme för kommuner och deras utförarbolag att engagera sig i framtagandet av en marknad för mobilitetstjänster. Men vårt bidrag kan också ses som en kommentar på hur frågorna ställts och hur frågeställningarna påverkar vilket handlingsutrymme man ser för de olika aktörerna inom mobilitet. Vi vill med vårt bidrag därmed bidra till diskussionen om hur privata och offentliga aktörer tillsammans kan skapa nya förutsättningar för ett hållbart resande utifrån ett policy-perspektiv.
Under arbetets gång har vi haft förmånen att få diskutera de legala utmaningar som uppstått kring nya mobilitetslösningar tillsammans med representanter från IVL Svenska Miljöinstitutet, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, K2, Freelway, Ruter med flera. Vi har även diskuterat våra resultat och funderingar med representanter från Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten. Stort tack till er alla! Det är en självklarhet men ändå värt att poängtera att vi som författat rapporten är ensamt ansvariga för innehållet och ingen annan kan lastas för eventuella felaktigheter.