Kollektivtrafik och marknadsföring: Experimentella studier kring påverkan av multipla motiv

Kollektivtrafik och marknadsföring: Experimentella studier kring påverkan av multipla motiv

De alltmer marknads- och kundorienterade kollektivtrafikföretagen marknadsför sig idag med en mängd budskap i en växande flora av kanaler såsom direktutskick, hemsidor och appar. Denna kommunikation och marknadsföring är en del av den påverkan som resenären utsätts för då färdmedelssätt väljs för olika resor. I detta projekt undersöks dels hur kollektivtrafiken jobbar strategiskt med sin kommunikation och dels vilken typ av budskap som kan fungera på olika typer av resenärer för att få dem mer intresserade av att åka kollektivt. Projektet kommer således att utveckla ett antal olika budskap inriktade på olika målbilder som sedan testas på olika resenärstyper i experimentella studier. Både budskap kring vardagsresande och semesterresande fokuseras. Resultaten kommer att leda till en bättre förståelse för hur olika typer av kommunikation kan användas av kollektivtrafikaktörer för att nå olika målgrupper. Huvudmålet med projektet är att understödja huvudmålgruppens (kollektivtrafik-företagen) arbete med att förbättra sin kommunikation kring mer miljövänligt resande. Projektet har även som delmål att bidra till vidareutvecklingen av en teori kring multipla motiv som diskuteras flitigt i forskningen kring miljövänliga beteenden. Därmed är även andra forskare en viktig målgrupp; både de som sysslar med kollektivtrafik, men även forskare som intresserar sig för kommunikation och hållbarhet generellt.

Projektledare: Johan Jansson, K2 och Lunds universitet, johan.jansson@fek.lu.se
Parter: Lunds universitet, Göteborgs universitet
Finansiär: K2, Göteborgs universitet
Budget: 3 295 154 kr
Period: 2018-2019

Anmäl dig till K2:s nyhetsbrev

Vi bjuder på konkreta och användbara forskningsresultat, aktuell omvärldsbevakning, koll på den senaste kollektivtrafikforskningen samt inbjudningar till fortbildande kurser och föreläsningar. Nyhetsbrevet ges ut cirka tio gånger per år.

Kalender från K2