Nyheter

Här kan du läsa mer om K2:s verksamhet. Vi tipsar också om lediga jobb, seminarier, konferenser och annat.

Om du själv anordnar något evenemang som passar i vår kalender, nyhetssida eller nyhetsbrev är du välkommen att kontakta oss på info@k2centrum.se.

Övrigt

Totalt satsar K2 nu ca 45 miljoner kronor på ny kollektivtrafikforskning med koppling till vår forskningsinriktning för perioden 2020-2024. Satsningen möjliggör att flera nya stora forskningsprojekt och doktorandprojekt kan genomföras. Projekten ska belysa problem som definieras i dialog mellan forskare och berörda aktörer i och kring kollektivtrafiken. 

Ny forskning


Kollektivtrafikmyndigheter och leverantörer har bedrivit ett omfattande arbete med tekniska lösningar för att förbättra tillgängligheten i kollektivtrafiken. Trots dessa insatser reser personer med nedsatt rörelseförmåga i mindre utsträckning kollektivt än andra resenärer. För att ta reda på vad som utgör hinder för funktionsnedsatta resenärer i kollektivtrafiken har K2:s Vanessa Stjernborg studerat klagomål som inkommit till Storstockholms lokaltrafik, SL.

Ny forskning


Idag pågår en snabb teknikutveckling inom transportområdet. Mycket av innovationsarbetet bedrivs genom offentligt finansierade piloter eller experiment, där kommuner ofta är en central aktör.

- Vi har undersökt vad kommuner experimenterar om inom mobilitetsområdet, och vilka förväntningar kommunerna har på de här experimenten. Vilket slags samhälle de föreställer sig? Och hur radikalt annorlunda det samhället är, ur ett hållbarhetsperspektiv? berättar K2s Dalia Mukhtar-Landgren.

Föreståndaren har ordet


I mitten av september arrangerades den europeiska trafikantveckan, ett årligt återkommande arrangemang där över 1000 städer runtom i Europa och 50 svenska kommuner deltar. Syftet är att uppmuntra till mer hållbara transporter och att fler ska få möjlighet att prova alternativ till bilen. Exempel på saker som görs under trafikantveckan är informationsaktiviteter, guidade turer och tävlingar av olika slag.

Övrigt

K2:s ppt-presentation på svenska:
Filppt-presentation_k2_svenska_20190826.pptx

Ny forskning


K2 vill stärka forskningen om kollektivtrafik genom att snabbt fånga upp nya forskningsidéer och perspektiv. Därför uppmanar K2 partnerorganisationernas medarbetare att lämna in förslag på mindre K2-projekt. En rekommendation är att projekten förankras hos kollektivtrafikens aktörer. Med mindre K2-projekt avses till exempel;

  • forskningsaktiviteter som leder till publicering av vetenskaplig artikel eller rapport inom K2:s rapportserie;

  • framtagandet av projektansökningar för nya projekt som är avsedda att realiseras inom ramen för K2;

Ny forskning


Roger Pyddoke har studerat data från kollektivtrafiken i Skåne och i Stockholmsregionen. Det är data som visar antalet förseningar, inställda turer och viten som leverantörer av kollektivtrafik fått betala.

Övrigt


UITP är en internationell organisation som verkar för att främja hållbar mobilitet. UIPSs arrangemang samlar kollektivtrafikens aktörer; leverantörer, operatörer, konsulter och forskare. K2 var på plats för att presentera aktuell forskning och utbyta erfarenheter med branschen.

- De frågor som diskuterades flitigt är precis de frågor som är aktuella hos oss på K2, som kollektivtrafikens bidrag till hållbarhetsmål och möjligheter med ökad digitalisering. K2s forskning tycks ligga helt rätt i tiden, menar K2s föreståndare John Hultén.

Utbildning


Höstens utbildningar hos oss på K2 inleds med Planning, Transport and Accessibility som ges den 18-20 september. Utbildningen tar sin utgångspunkt i hur man kan uppnå hållbar tillgänglighet genom effektiv stads- och trafikplanering och ges av Carey Curtis, gästprofessor på K2 från Perth i Australien. Utbildningen erbjuder internationella utblickar men fokuserar på hur vi kan arbeta med hållbar tillgänglighet här i Sverige.

Ny forskning


Forskare från K2 har genom samtal med beslutsfattare och resenärer studerat Uddevallas kollektivtrafik. En viktig erfarenhet från dessa samtal är att Uddevallas utmaningar skiljer sig från de trafikutmaningar större städer brottas med. I den medelstora staden är bilen mer självklar som transportlösning och många av de som fattar beslut om kollektivtrafiken i Uddevalla  saknar helt egen erfarenhet av de kollektiva transportlösningarna på orten. De som använder buss och tåg är i första hand resenärer som inte har tillgång till bil, eller av andra skäl inte kan köra bil.

Ny forskning


Projektet, som heter Effekter av kollektivtrafik – empiriska studier av tillgänglighet till lika möjligheter i lokal och regional utveckling, leds av Helena Bohman på Malmö universitet och involverar forskare från både Malmö och Lunds universitet. Forskningen inleddes i januari 2018 och avslutas den 31 december 2019. Tre olika cases ingår i studien: Västkustbanan, Citytunneln samt Höör och Hörby.

Ny forskning


- De projekt som ansökt om finansiering håller generellt en hög nivå, det visar att K2 som forskningsmiljö samlar många kompetenta forskare. Projektförslagen har också visat på en återkommande god förankring i kollektivtrafikbranschen, vilket borgar för forskning med hög relevans. I urvalsprocessen har vi både tagit hänsyn till det enskilda projektets potential och bejakat K2:s forskningsinriktning i sin helhet, berättar K2:s föreståndare John Hultén.

De projektskisser som nu erbjuds att gå vidare i processen mot färdiga projektförslag är:

Anmäl dig till K2:s nyhetsbrev

Vi bjuder på konkreta och användbara forskningsresultat, aktuell omvärldsbevakning, koll på den senaste kollektivtrafikforskningen samt inbjudningar till fortbildande kurser och föreläsningar. Nyhetsbrevet ges ut cirka tio gånger per år.

Kalender från K2