
Analys av resmönster
Följande rapport presenterar resultat, slutsatser och rekommendationer utifrån K2-projektet Utveckling av data-driven metod för att beskriva reseefterfrågan med kollektivtrafik. Bakgrunden till projektet, och det som motiverade mig att ansöka om projektmedel från K2, var en serie av workshops med det som senare skulle bli projektet så kallade användargrupp – en grupp analytiker och planerare som då, 2022, arbetade vid Region Uppsala, Västtrafik, Skånetrafiken, Östgötatrafiken och Region Värmland. Man var överens om att det i nuläget saknades pålitliga data med tillräckligt hög upplösning i tid och rum över, i första hand, kollektivtrafikresandet. Man menade att det fanns kunskapsluckor över hur väl befintligt kollektivtrafikutbud svarade mot efterfrågan, men också kring potentialen till ökad marknadsandel områdesvis. Jag kunde själv relatera till detta då jag i samband med en översyn av Dalarnas taxestruktur behövde kunna ta reda på hur olika zonindelning påverkade priset för olika typer av resor, och i förlängningen, olika befolkningsgrupper. Då förslog inte antal påstigande per linje särskilt långt, utan mer detaljerade rumsliga data över resandet krävdes. Telia erbjöd, utifrån mobilnätsdata, uppgifter om resande mellan kommuner, men med högre rumslig detaljeringsgrad blev pålitligheten för låg, en erfarenhet som delas av respondenterna som bidrog med projektets empiriska underlag.