Kapade toppar i peak-trafik – en studie av kostnads- och miljöeffekter
Kapade toppar i peak-trafik – en studie av kostnads- och miljöeffekter
Forskningsprojektet handlar om optimering av vagn- och tjänsteplanering. Syftet är att skatta kostnads- och miljöeffekter genom förskjutningar i tidtabellen för minskat resursbehov i peak-perioder. Projektet har ett starkt inslag av samproduktion där bussoperatören Nobina deltar med egna resurser.
Projektledare:
Helene Lidestam, K2 och VTI
Forskningsinriktning:
Parter:
VTI, Nobina
Finansiär:
K2
Budget:
242 347 kr
Period:
2016 till 2017
Publikationer kopplade till projektet
Effects on operating costs of adjusting bus departure times during peak-hour traffic in Sweden
Eva-Lena Eriksson, Helene Lidestam & Lena Winslott Hiselius, Research in Transportation Economics, September 2023.
Kapa topparna! Peak-problematik utifrån ett kollektivtrafikperspektiv
Helene Lidestam, Stefan Jonsson. K2 Working Papers 2018:4. Lund 2018.