Nya mobilitetstjänster för socialt hållbar och rättvis tillgänglighet – möjliga lösningar i stad och landsbygd

Jessica Berg, Linnea Eriksson, Joel Göransson Scalzotto, Simon Georgson, Anders Melin och Robin Nuruzzaman. K2 Outreach 2022:3

I forskningsprojektet Access har vi studerat hur framtidens kollektiva mobilitet, med särskilt fokus på smart mobilitet, kan anpassas till grupper med låg tillgång till bil och körkort. Det övergripande syftet har varit att öka kunskapen om hur socialt utsatta grupper inkluderas i transportplaneringen och hur deras mobilitet och tillgänglighet kan tillgodoses med nya smarta mobilitetskoncept som komplement eller alternativ till konventionell kollektivtrafik.

Vi har identifierat ett antal åtgärder som har potential att öka tillgängligheten för grupper som idag upplever och riskerar att drabbas av transportrelaterad social exkludering, särskilt personer som saknar körkort och tillgång till bil.

  • Flera färdmedel i en och samma biljett. En resa ska kunna genomföras med olika typer av fordon som finnas sökbara i reseplaneraren med betalningsmöjligheter.
  • Flexibel landsbygdstrafik. En samåkningstjänst via reseplaneraren i anslutning till försenade eller inställda tåg och bussar. Särskilt viktigt för dem som bor eller arbetar på landsbygden.
  • Fordonspool med en variation av fordon. Med och utan el, traditionella cyklar, sparkcyklar, mountainbikes, låd och- last cyklar, cyklar med barnsadel, mopeder, bilar och minibuss passar olika användare, såväl arbetspendlare som turister. Placera poolen nära bostäder och målpunkter som skola, arbetsplatsområden och handel.
  • Trygg och säker lokal infrastruktur. Cykelställ och väderskydd. För att resenärer på landsbygd ska kunna stå skyddat mot både väder och trafik medan de väntar föreslås flexibla hållplatser där man kan kliva på var som helst mellan två hållplatser.
  • Prissättning. För att subventionera mobilitetstjänster behöver offentliga aktörer ta ett större ansvar att erbjuda olika färdmedel som en del i det kollektiva trafikutbudet
  • Informera om kollektivtrafikens service och utbud vid olika livsfaser. Erbjud tidsbegränsade gratisresor med kollektivtrafik och mobilitetstjänster till personer som står inför en förändring i livet: till nyanlända, till nyinflyttade i ett område, till unga som har gått ut skolan, till nyblivna föräldrar.
  • Kommunicera och informera på olika språk. Information om kollektivtrafik och mobilitetstjänster ska kunna fås på olika språk med ett antal språk som default i utskick och reklam.
  • Informera om kollektivtrafikens service och utbud vid olika hållplatser. Vart kan du resa från denna hållplats? Information via digital skärm eller tryckt material vid hållplatser kan uppmärksamma resenärer på vilka målpunkter och typ av platser man kan ta sig från just den hållplatsen: rekreation, handel, arbetsområden, bostadsområden etcetera.
  • Utpekat ansvar för att informera om transportmöjligheter. Vår rekommendation är att regioner och kommuner som tillhandahåller kollektivtrafik, mobilitetstjänster och tillhörande infrastruktur ska ansvara för att information om utbud och service når ut till medborgare och andra användare.
Rapportkategori: 
K2-rapporter
Forskningsinriktning: