Jeffrey menar att det är angeläget att försöka förstå vad som ligger bakom olika mobilitetsmönster, att det kan ge underlag för att definiera vägen framåt för ett mer hållbart transportsystem.
– Slutsatsen är tydlig – ett större ekonomiskt engagemang för att bygga ut, förbättra och underhålla ett kollektivtrafiksystem är starkt förknippat med en högre användning av kollektivtrafik, berättar Jeffrey.
Mats Fred och Alexander Paulsson från Lunds universitet har studerat hur Skånetrafiken och Västtrafik arbetat när de utvecklat appar där resenärer kan söka och betala för sin resa. Både Skånetrafiken och Västtrafik har valt att själva utveckla respektive applösning.
En bakomliggande orsak till att myndigheterna valde att utveckla sina egna appar var missnöje med relationen till leverantörer av de betallösningar med laddbara biljettkort som användes innan apparna togs i bruk.
Jean Ryan som är forskare hos VTI har genomfört studien tillsammans med Aaron Nichols från Münchens tekniska universitet.
– Vi har valt att studera tillgänglighet till högstadieskolor eftersom barn i den åldern ofta får prova på att röra sig i staden på egen hand. Det är också i unga år människor vanligtvis formar sina resvanor, så de barn som cyklar eller reser kollektivt i tonåren lär fortsätta resa hållbart, berättar Jean Ryan.
Emma Strömblad, forskare vid Lunds universitet, studerar resenärers fritidsresor och hur andelen fritidsresor med hållbara transportmedel, som kollektivtrafik och cykel, kan öka.
– Resenärers fritidsresor är mer bilburna än andra resor och en tredjedel av sträckan resenärer reser med bil är fritidsresor, berättar Emma.
För att kartlägga varför resenärer i olika situationer väljer ett visst transportmedel har Emma analyserat resvaneundersökningar och intervjuat resenärer om deras fritidsresor.
– Beslutet bekräftar behovet av ett nationellt kunskapscentrum för kollektiv mobilitet som grund för tillgänglighet i och mellan hållbara städer och regioner. Mycket av det som byggts upp kommer att bevaras när K2 går in i nästa fas, medan vissa delar kommer att utvecklas och förnyas, säger John Hultén, som efter nästan tio år som föreståndare för K2 nu lämnar stafettpinnen vidare.
De resenärer som främst lyfter upplevd otrygghet som ett skäl att inte resa med kollektivtrafiken är sällanresenärer. En studie av unga kollektivtrafikresenärer i Malmö visar dock att upplevd otrygghet bidrar till att tio procent av dessa resenärer ofta undviker att resa med kollektivtrafiken, trots att studien genomfördes bland resenärer som frekvent reser kollektivt.
Ruben Kuipers har disputerat vid Lunds universitet med en avhandling som identifierar konkreta åtgärder för att förbättra punktligheten för pendeltåg. Forskningen fokuserar på hur man kan undvika förseningar vid uppehåll, när resenärer ska av och på tåget.
Impact Innovation är nästa generations strategiska innovationsprogram som skaaccelerera omställningen till ett hållbart samhälle. Bakom satsningen står Energimyndigheten, Formas och Vinnova.
Delade elsparkcyklar kan betraktats som ett komplement eller en potentiell konkurrent till kollektivtrafiken. Men fram till nu har det varit oklart hur samspelet mellan kollektivtrafiken och dessa relativt nya fordon faktiskt fungerar.
K2:s forskare Pengxiang Zhao studerar hur väl delade elsparkcyklar kompletterar kollektivtrafiken som en lösning på sträckan till och från hållplatser och stationer.
Den höga resandeefterfrågan under rusningstid är en betydande kostnadsdrivare för kollektivtrafiken. Rusningstrafiken medför även problem såsom höga utsläpp, köer och förseningar.
Eva-Lena Eriksson, forskare vid K2 och Linköpings universitet, menar att ett effektivt sätt att sprida ut resandet i kollektivtrafiken under rusningstid är att låta olika skolor inom ett område starta vid olika tider på morgonen. Runt hälften av resenärerna som trängs på bussarna under rusningstid är nämligen elever och personal som reser till och från skolan.
Syftet med uppsatstävlingen är att få fler studenter att skriva sitt examensarbete inom området och därmed synliggöra och öka intresset för kollektivtrafik eller annan hållbar mobilitet.
Priset delas ut vartannat år och juryn består av medlemmar i K2:s ledningsgrupp. Bedömningskriterierna är hög vetenskaplig kvalitet, samhällsrelevans och utvecklingspotential.
K2:s forskning belyser problem som definieras i dialog mellan forskare och berörda aktörer i och kring kollektivtrafiken. Forskningen utgår från K2:s forskningsinriktning. Nu har beslut fattats om nio nya mindre projekt som ska pågå under 2024.