
Ickelinjärt men framåtriktat – så växer integrerad mobilitet fram, med offentliga aktörer som medskapare i nya roller
Integrerad mobilitet, där olika färdsätt kombineras för att erbjuda resenärerna smidiga resor dörr-till-dörr, utvecklas idag i snabb takt. Mycket av arbetet sker inom traditionella planeringsprocesser. Samtidigt omformas roller och identiter hos de kommunala och regionala aktörer som försöker navigera i detta framväxande landskap av kombinerad mobilitet.
Det visar en studie som K2-forskarna Russell Cannon, Dalia Mukhtar-Landgren och Mats Fred har gjort, och som resulterat i en vetenskaplig artikel: Organising integrated urban mobility: actions, roles and identities in an evolving landscape.
Forskarna har studerat arbetet med att integrera urban mobilitet i städerna Malmö och Lund. Bakgrunden är att integrerad mobilitet kan göra hållbara transportsätt mer attraktiva och få fler att ställa bilen. Både inom branschen och forskningen ses framtidens mobilitet som just kollektiv och multimodal (att man använder flera olika integrerade transportsätt) snarare än baserad på enbart kollektivtrafik. Samtidigt är mobilitetslandskapet väldigt fragmenterat – kommuner gör vissa saker, regioner andra, och privata aktörer tillkommer dessutom. Forskarna ville därför skaffa sig en övergripande bild av allt som pågår inom mobilitet i en stad genom att kartlägga och följa handlingar – i stället för enskilda aktörer eller färdsätt – under en begränsad tid. Resultatet blev en ögonblicksbild av året 2022-2023.
Mycket som sker – men ingen enhetlig process
Genom kartläggningen har de skaffat sig en bild av vad som faktiskt sker i de två städerna – vilket är en rad olika och inte alltid sammankopplade händelser och satsningar, från deltagande i pilotprojekt till underhåll av infrastruktur för cykeldelning till ny skyltning eller samverkansprocesser för att introducera mobilitetshubbar.
En av de saker som överraskade forskarna, är hur mycket som faktiskt sker på området.
– Integration av mobilitetstjänster sker inte genom en avgränsad eller enhetlig process, utan genom många parallella processer och mycket händer även om det inte alltid syns utåt. Det kan vara användbart för utvärdering, utbildning av planerare och förståelse av offentliga aktörers roll, säger Russell Cannon, doktorand vid Lunds Tekniska Högskola och K2.Samtidigt har forskarna studerat hur arbetet med att skapa integrerad mobilitet påverkat de olika aktörernas roller och identiteter. Även Skånetrafiken har funnits med, eftersom det är en aktör som verkar inom båda städerna. En slutsats är att det inte i första hand är konsulter eller innovationsaktörer som driver arbetet framåt, utan tjänstemän i sitt dagliga arbete.
– Det mesta arbetet görs av traditionella planerare vars kompetens och nätverk ständigt ökar genom dessa processer. Vi bör värdera deras lokala och professionella kunskap mer, säger Dalia Mukhtar-Landgren, forskare vid Lunds universitet och K2.
De handlingar som aktörerna gör påverkar i sin tur deras självbild.
– Att arbeta med att kombinera olika färdsätt, med olika handlingar kopplade till varandra, förändrar och formar rollerna och identiteterna hos offentliga aktörer. Om de gör nya saker, alltså vidtar olika handlingar, förändrar det organisationen och hur de ser på sig själva och på vad deras roll är, säger Russell Cannon.
Förändringen av roll och identitet kan ske både internt – vilket kan skapa motstånd – och i relation till andra aktörer.
Integration sker på olika sätt
Det forskarna också såg, slutligen, är att integration av olika mobilitetstjänster sker på flera olika sätt, dels genom omtolkning av tidigare begrepp, dels genom framväxten av nya begrepp som hubbar, bike & ride, eller sömlöst resande. Det sker också genom förankringsarbete såväl internt i organisationen som externt i relation till medborgare, bland annat genom demonstrationer, seminarier och olika pilotprojekt.
– Trots vissa tidigare resultat och förslag om att det finns en institutionell brist på aktivitet, en tröghet och organisatoriska silos mellan aktörer som skapar hinder för integrerad mobilitet, så visar vi här att offentliga aktörer faktiskt gradvis medproducerar ett framtida system för integrerad mobilitet. Detta sker inte nödvändigtvis genom systematisk samordning eller uttalat intresse att utveckla detta system – men det sker och äger rum stegvis. Mer händer än vad offentliga aktörer faktiskt får erkännande för, säger Dalia Mukhtar-Landgren.
Länk till artikeln i Mobilities:
Organising integrated urban mobility: actions, roles and identities in an evolving landscape
Text: Anna Maria Erling
Bild: Mesch Cube/Istockphoto