
Kollektivtrafik ¨on demand¨ i praktiken
Forskare från Malmö universitet, Lunds universitet och VTI har tillsammans med tjänstemän från Svensk kollektivtrafik, Skånetrafiken, Västtrafik och SL besökt Hannover och Hamburg för att studera lösningar för kollektivtrafik ¨on demand¨.
I Hannover har en tjänst som heter Sprinti lanserats. Tjänsten har 120 fordon och drivs av kollektivtrafikmyndigheten Üestra, med Via som upphandlad leverantör. Sprinti är öppet för alla resenärer, under förutsättning att det inte finns ett annat kollektivt alternativt tillgängligt.
– Besöket i Hannover gav oss insikten att det är möjligt att skala upp den här slags trafik och att man kan integrera tjänsten i ordinarie digitala reseplanerare, berättar Jan Persson från Malmö universitet som är projektledare för K2:s policylabb för ¨on demand¨ kollektivtrafik.
I Hamburg provåkte besökarna fordon som ingår i ett kommersiellt initiativ för kollektivtrafik ¨on demand¨ kallat Moia. Moia har tillgång till drygt 500 fordon, några av fordonen är utrustade med rullstolslyft och annan teknisk utrustning för att underlätta för resenärer med särskilda behov. Tjänsten vänder sig både till resenärer som beviljats färdtjänst och till övriga resenärer. Moia finansieras delvis av Volkswagen, som en del i ett utvecklingsprojekt med ambitionen att introducera självkörande bilar. För resenären ligger kostnaden mellan att resa med buss och med taxi, och förutsätter att resenären är beredd att resa tillsammans med andra i delat fordon.
– Det som är spännande med Moia är hur tjänsten integrerar resenärer men särskilda behov och övriga resenärer, säger Jan Persson.
– Genom att åka på en sån här studieresa tillsammans, forskare och tjänstemän från kollektivtrafikens myndigheter, får vi en bättre förståelse både för möjligheter och utmaningar med kollektivtrafik ¨on demand¨, fortsätter Jan Persson.
I Sverige pågår flera projekt för att testa och utveckla tjänster för kollektivtrafik ¨on demand¨. Skånetrafiken driver projektet Skåneflexen mellan Sjöbo och Tomelilla och Västtrafik startar nu i vår ett liknande ¨buss on demand¨-projekt i Marks kommun.
– De projekt som bedrivs i Sverige är ännu relativt småskaliga, men kan ge framöver värdefulla erfarenheter av hur det till exempel fungerar att integrera kollektivtrafik ¨on demand¨ med övriga tjänster i en digital reseplanerare, avslutar Jan Persson.