K2

Nya mindre K2-projekt

K2 har under senvåren tagit beslut om sju nya mindre K2-projekt. Projekten som beviljats finansiering är följande:

Användaracceptans av personligt anpassad passagerarinformation i kollektivtrafiken

Projektledare: Michelle van Ardenne, KTH

Syftet med studien är att undersöka efterfrågan på personalisering  inom kollektivtrafiken samt att identifiera hinder och farhågor. Resultaten ska kunna hjälpa kollektivtrafikoperatörer att fatta beslut om investeringar i personaliserade funktioner i deras informationssystem (PIS). Personalisering kan gå bortom dagens standardiserade lösningar som ska passa alla, och istället skapa transportinformation som är anpassade efter individuella behov. Det kan handla om personliga rutter, tidtabeller eller tjänster som kan bidra till en mer effektiv användning av transportresurser samtidigt som användarupplevelsen förbättras. Studien tar även hänsyn till frågor om integritet.

Forskningsperspektiv: Förbättra

Tid: April 2025 till december 2025. Total projektbudget: 615 000 kr.

LLM-assisterad analys av resebeteende hos äldre – en ny metod för beslutsstöd

Projektledare: Arezoo Sarkheyli-Hägele, MAU

Projektet undersöker genom en pilotstudie hur stora språkmodeller (LLM) kan bidra till att komma förbi dagens begränsningar när det gäller att kombinera olika och multimodala datakällor. Syftet är ett få en djupare förståelse för resebeteenden och att stärka datadrivna insikter som stödjer transportplanering, policyutveckling, hållbar stadsutveckling och informerat beslutsfattande. Inom projektet ska ett LLM-baserat ramverk utvecklas för att analysera resebeteendemönster hos specifika samhällsgrupper, samt för att utvärdera effekter av åtgärder och policyförändringar. Pilotstudien fokuserar främst på äldre vuxna (65 år och äldre) bosatta i Malmö.

Forskningsperspektiv: Förbättra/Förnya

Tid: September 2025 till augusti 2026. Total projektbudget: 704 986 kr.

Mer pengar, mer inflytande? En studie om kommunala tillköp i regional kollektivtrafik i ljuset av pågående regionaliseringsprocesser

Projektledare: Malin Henriksson, VTI

Syftet med projektet är att genom en pilotstudie bygga kunskap om kommunala tillköp av kollektivtrafik. I projektet görs fallstudier av tre strategiskt utvalda kommuner som gör tillköp. Projektet har fokus på styrning av kollektivtrafik, särskilt hur kommuner förhåller sig till och prioriterar mellan regionala och lokala behov, samt hur ansvar för kollektivtrafikplanering fördelas mellan olika organisatoriska nivåer. Projektet berör även bredare frågor om transparens i beslutsfattande samt hur kommunikationen mellan kommunala och regionala aktörer inom kollektivtrafiken fungerar i praktiken – och hur den kan utvecklas.

Forskningsperspektiv: Fördjupa

Tid: September 2025 till december 2026. Total projektbudget: 762 415 kr.

Nya perspektiv på kollektivtrafikavtal: mot värdebaserade nyckeltal för pålitliga busstjänster

Projektledare: Zhenliang MA, KTH

Projektets huvudsakliga syfte är att kritiskt utvärdera och empiriskt visa hur effektiva regularitetsbaserade nyckeltal (KPI:er) är jämfört med traditionella punktlighetsbaserade KPI:er i kollektivtrafikens avtalsstyrning. Med hjälp av omfattande och varierande driftdata från Region Stockholm (SL) ska projektet undersöka den nuvarande prestandan hos punktlighetsbaserade KPI:er genom att analysera deras samband med faktiska passagerarupplevelser, driftseffektivitet och kapacitetsutnyttjande. Utifrån detta kommer projektet att föreslå evidensbaserade rekommendationer för en övergång till regularitetsbaserade KPI:er som bättre speglar användarupplevelser och operativa mål.

Forskningsperspektiv: Förbättra

Tid: Juni 2025 till juni 2026. Total projektbudget: 800 000 kr.

Gröna finansieringsmekanismer för utbyggnad av effektiv och kapacitetsstark kollektivtrafik

Projektledare: Lina Olsson, MAU

Detta forskningsprojekt undersöker hur gröna obligationer används för att finansiera spårvägssystem i tre nordiska medelstora städer: Århus, Lund och Tammerfors. Dessa nya finansieringsmekanismer har bland andra medfört nya beslutsprocesser, involvering av nya aktörer och finansiella risker. Projektet analyserar hur gröna obligationer påverkar investeringseffektivitet, institutionella verktyg samt de miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekterna av spårvägsprojekten. Genom en jämförande studie av de tre fallen syftar projektet till att identifiera mönster, utmaningar och framgångsfaktorer för grön finansiering av kollektivtrafikinvesteringar. Resultaten bidrar till ny kunskap om infrastrukturfinansiering, grön finansiering och kollektivtrafikens ekonomiska förutsättningar, och ger värdefulla insikter för planerare, beslutsfattare och investerare som arbetar för utvecklingen av hållbara mobilitetssystem.

Forskningsperspektiv: Förnya

Tid: Januari 2025 till februari 2026. Total projektbudget: 714 817 kr.

Mer och snabbare – eller mindre och långsammare? Antaganden och konsekvenser

Projektledare: Claus Hedegaard Sörensen, VTI

Fokus ligger på att undersöka hur den rådande diskursen om ”mer och snabbare” påverkar transportpolitiskt beslutsfattande, samt att synliggöra dess konsekvenser. Projektets övergripande syfte är att åtgärda den kunskapsbrist som finns genom att utgå från kollektivtrafikens utveckling i Västra Götalandsregionen som fallstudie. Västra Götaland är särskilt intressant att studera eftersom regionen under de senaste fem åren har skiftat fokus – från kollektivtrafik och hållbart resande till förbättrad och hållbar tillgänglighet.

Forskningsperspektiv: Fördjupa/förnya

Tid: Augusti 2025 till juli 2026. Total projektbudget: 896 090 kr.

Mätning av objektiva och subjektiva effekter av trängsel i gångtrafik (MOSEPC)

Projektledare: Fredrik Johansson, VTI

Projektet syftar till att kombinera metoder för att mäta objektiva effekter av trängsel med metoder som fångar subjektiva upplevelser, för att skapa en mer nyanserad förståelse av vilka aspekter av trängsel på stationer som olika grupper av resenärer tycker är problematiska. Resultaten kan ligga till grund för bättre utformning av stationsmiljöer. Det långsiktiga målet är att initiera forskning som underlättar planering av gångytor vid kollektivtrafikstationer. Mer specifikt vill projektet öka förståelsen för den subjektiva upplevelsen av trängsel och dess relation till kvantitativa mått.

Forskningsperspektiv: Förbättra

Tid: Januari 2025 till december 2026. Total projektbudget: 699 445 kr.