Framtidens mobilitet på landsbygden
I dagens samhälle bygger mycket på att man behöver transportera sig mellan olika platser. Dessutom använder sig många av den privatägda bilen för att göra det, trots att forskare konstaterat att bilarnas avgaser är skadliga för miljön och står för cirka en tredjedel av Sveriges totala utsläpp. Även om det finns många olika alternativ till bilen, som dessutom är mer hållbara, finns dessa inte alltid tillgängliga för alla och många måste därför fortsätta att använda bilen för att ta sig runt. I de fall där andra alternativ finns faller många ändå tillbaka till bilen, ofta i relation till flexibiliteten som bilen bidrar med. Det skapas alltså en utmaning i att tillgängliggöra och få folk att välja dessa andra transportsätt framför bilen. I detta blir landsbygden ofta bortprioriterat av planerare, bland annat för att det är dyrt att sätta in fler bussar, otillgängligt med tåg och för långa avstånd för att cykla. Detta innebär att invånarna, inte minst på landsbygden, behöver något som påminner om bilens flexibilitet men som är mer hållbart och försvarbart för framtiden.
Hösten 2024 introducerade Skånetrafiken ett test av en, för denna kontext, ny sorts flexibel kollektivtrafik kallad SkåneFlex. I testet som ska pågå under ett år testas små bussar i mindre kommuner med mycket landsbygd. Testet går ut på att se om det passar för landsbygdens förhållanden där det ofta är långa avstånd mellan platser och mindre antal människor som bor. I SkåneFlex kan kommuninvånare boka bussen från en plats nära där de befinner sig till valfri plats inom området som ingår i testen. SkåneFlex är utformat som ett pilotprojekt och testas i två områden: ett i Sjöbo och Tomelilla kommuner, där endast delar av de två kommunerna inkluderas i testet och den andra delen testas i Svalövs kommun, och omfattar hela kommunen. Inom denna studie undersöks projektets utformning, syfte, målsättning och om SkåneFlex har potential till att bli en hållbar lösning. Resultaten visar att det faktum att SkåneFlex är ett pilotprojekt skapar en möjlighet att testa sig fram. Det bidrar till en känsla av experiment och flexibilitet, både i hur tjänsten utformas och används. När det gäller syfte och målsättning framkommer det att kommunerna vill erbjuda god service till sina invånare, medan Skånetrafiken till största del vill samla in kunskap om hur en flexibel kollektivtrafiklösning kan fungera i praktiken. Dessutom visar SkåneFlex potential för att bli ett hållbart alternativ till både bilen och för samhället – både ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Detta kan dock endast möjliggöras om SkåneFlex etableras permanent, något som är ovisst i nuläget.