Public transport and social justice in Malmö

Anders Melin, K2 Research 2020:1, June 2020

Den här rapporten bygger på en fokusgruppstudie av hur MalmöExpressen ochMalmöpendeln har påverkat resvanorna hos invånare i Rosengård. Utgångspunkten är attbåda dessa kollektivtrafikinvesteringar har haft ett uttalat socialt mål att ökatillgängligheten för Rosengårdsbor. Det är därför av stort intresse att studera hur dessainvesteringar påverkat tillgängligheten för invånarna i området. En teoretiskutgångspunkt för studien är forskningsområdet ”transporträttvisa”, vilket intresserar sigför hur transportlösningar påverkar olika samhällsgrupper. Studien använder sig avförmågemodellen (the capability approach) som teoretiskt ramverk för att analysera hurMalmöExpressen och Malmöpendeln påverkar möjligheterna att vara mobil och hur depåverkar vardagslivet för invånarna i Rosengård. Studiens syfte är att kartlägga olikauppfattningar bland invånare i Rosengård om hur MalmöExpressen och Malmöpendelnhar påverkat deras resvanor och vardagsliv.Studien visar att deltagarna fokusgrupperna i allmänhet hade en positiv inställning tillMalmöExpressen. Flera fokusgrupper framhöll att de reser oftare med buss nu än när ”dengamla linje 5” trafikerade sträckan. De framhöll att MalmöExpressen är snabb och smidigatt använda sig av. I jämförelse med andra busslinjer, framför allt buss 33 och 35 somockså passerar genom Rosengård, finns det många fler säten och mer plats för barnvagnar.Speciellt de äldre fokusgruppsdeltagarna uppskattar att det finns många dörrar påbussarna, eftersom det gör det enklare att hitta en ledig plats. MalmöExpressen är ocksåmycket mindre försenad än andra busslinjer. Något som upplevs som negativt är dock attförarna ofta kör mycket fort och ibland tvärbromsar, vilket gör det farligt förpassagerarna, särskilt barn och äldre. Vissa av fokusgruppsdeltagarna föredrar att körabil, eftersom bussen upplevs som otrygg.Många av fokusgruppsdeltagarna var också positiva till Malmöpendeln och Rosengårdsstation, bland annat för att den har potential att göra Rosengård mer attraktivt. Dock hadede flesta av deltagarna rest med Malmöpendeln endast ett fåtal gånger eller inte alls.Några nämnde att de ofta reser med Malmöpendeln på helgerna, exempelvis tillHylliebadet eller till köpcentret Emporia som ligger vid Hyllie. Det framhölls som enfördel att det går mycket snabbare att ta sig till Hyllie med Malmöpendeln än med buss.Utifrån förmågemodellen kan man dra slutsatsen att framför allt MalmöExpressen menockså till viss del Malmöpendeln har haft en positiv inverkan på förmågorna ochfunktionerna hos flera av deltagarna i fokusgrupperna. En funktion defineras i dettasammanhang som vad en person är eller gör, exempelvis att vara föräldrar eller attengagera sig politiskt, medan en förmåga defineras som en möjlighet att välja en vissfunktion. En distinktion görs mellan grundläggande och sekundära förmågor där de förraär mer allmänna, exempelvis förmågan att bevara hälsan, medan de sekundäraförmågorna är nödvändiga för att förverkliga de grundläggande förmågorna. Densekundära förmågan att resa till läkare eller till ett apotek är exempelvis nödvändig för attförverkliga förmågan till hälsa. MalmöExpressen har för många av deltagarna haft enpositiv påverkan på deras sekundära förmågor att resa till ett arbete, till en utbildning, tillläkare, tandläkare eller apotek, till butiker, till fritidsaktiviteter och till vänner ochsläktingar. Dessa är i sin tur nödvändiga för att förverkliga förmågorna att arbeta, attutbilda sig, att bevara hälsan, att ha en berikande fritid och förmågan till anknytning.MalmöExpressen verkar också ha haft en positiv påverkan på förmågan till självrespektför deltagarna i fokusgrupperna, eftersom den signalerar att Malmö stad investerar i attförbättra levnadsvillkoren för invånarna i Rosengård. Malmöpendeln verkar framför alltha en positiv påverkan på förmågan till självrespekt och förmågan att ha en berikandefritid. Baserat på denna studie kan vi inte dra några säkra slutsatser om hur vanligtförekommande de positiva upplevelserna av MalmöExpressen och Malmöpendeln är.Med tanke på att fokusgruppsdeltagarna representerar olika åldersgrupper, olikaetniciteter och båda könen, är det dock sannolikt att deras positiva upplevelser delas avmånga andra invånare i Rosengård.

📂 Public transport and social justice in Malmö
Rapportkategori: K2-rapporter
Forskningsprojekt: MalmöExpressen och målet om social hållbarhet