Punktlighet – är resenärsupplevd och objektivt uppmätt tillförlitlighet samma sak?
Punktlighet – är resenärsupplevd och objektivt uppmätt tillförlitlighet samma sak?
Att kunna tillhandahålla en trafik som möjliggör för resenären att vara säker på att komma fram i tid utan oväntad fördröjning uppfattas som mycket viktigt för flertalet kollektivtrafikmyndigheter. Det råder dock viss osäkerhet rörande hur väl de i trafikavtalen stipulerade punktlighetskriterierna svarar mot den grad av tillförlitlighet som resenärerna upplever. Syftet med detta projekt är att studera sambandet mellan objektivt uppmätt tillförlitlighet och av resenärer upplevd tillförlitlighet, i syfte att analysera lämpliga mått som kan implementas i trafikavtal i form av tillförlitlighetsincitament och således kalibrera branschens förväntningar och mål bättre mot vad resenärerna efterfrågar. Projektet förväntas resultera i ökad kunskap och samsyn kring hur punktlighet och tillförlitlighet samverkar, hur de bör mätas, och hur åtgärder som förbättrar den uppmätta punktligheten kan tänkas slå igenom på den upplevda punktligheten/tillförlitligheten.