Resebeteenden – så får vi fler att resa aktivt och hållbart

Sonja Forward, mars 2023

Transporter står för en stor del av Sveriges utsläpp av växthusgaser, vilket innebär att det också handlar om hur vi reser. Val av transporter är starkt kopplat till mänskliga beslut. För att minska bilberoendet bör man införa en kombination av åtgärder som gör bilen mindre attraktiv samtidigt som alternativen blir mera attraktiva.

Vad bidrar då till att ett färdmedel upplevs som attraktivt? Detta är något som denna rapport avser att svara på. Först och främst är det viktigt att fastslå att det som påverkar vårt resebeteende är inte detsamma för alla, men det finns ändå viktiga faktorer som förklarar våra val av transportmedel som man behöver ta hänsyn till för att påverka resandet i en mer hållbar riktning. Dessa faktorer är bland annat kopplade till våra attityder och normer, några av dem baserade på egna erfarenheter, andra kanske enbart via hörsägen. De sociala faktorerna handlar om vad de närmaste anser om ens färdval, men också hur de själva reser. Ytterligera en faktor som till stor del förklarar val av transporter är om man har kontroll över resande och om den på ett lätt sätt kan genomföras.

Trots att både psykologiska och sociala faktorer är viktiga vore det fel att enbart koncentrera sig på dessa. Attityden till ett färdmedel är starkt kopplat till vilka förutsättningar det finns för att resa aktivt och hållbart. Är utformningen något som gynnar resandet eller finns det många barriärer? Det handlar då om policy och planering, båda dessa delar är en förutsättning för att åtgärder som främjar det hållbara och aktiva resandet verkligen implementeras.

De åtgärder som lyckats öka det aktiva resandet har infört sådant som gjort ett sådant resande mera attraktivt samtidigt som man infört restriktioner för bilen. Att både använda sig av morot och piska är därför oerhört viktigt om man skall lyckas att förändra resmönster. Tyvärr finns det fortfarande beslutsfattare som inte är villiga att ta till piskan. Radikala reformer accepteras inte av alla vilket i sin tur kan leda till att positiva förändringar inte genomförs, eller läggs på is. För att öka acceptansen krävs att man på allvar satsar på kommunikationsinsatser som på ett trovärdigt och attraktivt sätt ’säljer’ in visionen om den hållbara staden.

Rapportkategori: 
K2-rapporter