Utvärdering av stadsmiljöavtalet
Utvärdering av stadsmiljöavtalet
Syftet med projektet är att öka kunskapen om stadsmiljöavtal som medel för att främja hållbara stadsmiljöer där en större andel persontransporter sker med kollektivtrafik. Det består av en processutvärdering, en effektutvärdering och en komparativ studie mellan Sverige och Norge. Projektet ska också bidra med vetenskapligt expertstöd till kommuner och landsting/regioner för ökad kvalitet i uppföljning och utvärdering.
Projektledare:
Parter:
Lunds universitet
Finansiär:
Trafikverket
Budget:
4 990 000 kr
Period:
2016 till 2021
Publikationer kopplade till projektet
Konstruktioner av mobilitet: Hållbara transporter i svensk policydiskurs
Elias Isaksson, K2 Working Paper 2019:14
En jämförelse mellan Sveriges stadsmiljöavtal och de norska byvekstavtalen
Bård Norheim & Ulrik Berggren, K2 Working Paper 2021:16
Effekter av stadsmiljöavtalen – En uppskattning ex ante
Karin Brundell Freij, Niklas Håkansson och Katja Vuorenmaa Berdica, K2 Working Paper 2022:10
Effekter av stadsmiljöavtalet
Martin Larsson och Helena Svensson, K2 Working paper 2021:10
Public transport path choice estimation based on trip data from dedicated smartphone app survey
Ulrik Berggren, Thomas Kjær-Rasmussen, Mikkel Thorhauge, Helena Svensson and Karin Brundell-Freij, Transportmetrica A: Transport Science, September 2021
Intrapersonal variability in public transport path choice due to changes in service reliability
Ulrik Berggren, Carmelo D´Agostino, Helena Svensson, Karin Brundell-Freij. Transportation July 2021
Insamling och analys av väntetider och ruttval - en del i utvärderingen av stadsmiljöavtalet i Lund
Ulrik Berggren, K2 Working paper 2019:13, oktober 2019
Ekonomiska stöd och styrmedel för hållbar mobilitet – nordiska erfarenheter av statliga incitamentsupplägg
Ulrik Berggren, K2 Working paper 2019:12, oktober 2019
Uppföljning av stadsmiljöavtal – En handledning
Karin Brundell Freij, K2 Working paper 2019:11, september 2019
Kunskapsöversikt: Stadsmiljöavtalets politiska process
Elias Isaksson och Åsa Knaggård, K2 Working paper 2019:10, augusti 2019