
Utvecklat informationssystem för förbättratkontextmedvetet resestöd
Resenärer i kollektivtrafik möts alltjämt av brist på information eller av information som inte är
anpassad efter de behov resenären har, särskilt i störda lägen. Tidigare forskning visar att om
kontextbaserad information används, såsom resenärens plats och resplan, kan ett mer relevant och
individualiserat resestöd ges till resenären. Dessutom har pågående projekt (TRV 2023/83129)
identifierat specifika behov hos resenärer med syn- och hörselnedsättning som är i linje med behoven
hos många resenärer utan funktionshinder. Dagens resestödssystem utnyttjar dock inte fullt ut de
senaste årens tekniska framsteg, som möjliggör bättre informationsdelning och identifiering av
resenärers kontext.
Det här projektet syftar till att bidra till kunskap som möjliggör att praktiken rör sig mot ett mer
kontextbaserat resestöd, i syfte att öka tillgängligheten och robustheten samt locka fler resenärer att
välja kollektivtrafiken. Målet är att tydliggöra hur ett sådant resestöd kan realiseras, genom att
följande delfrågor besvaras:
a) Vilka relevanta behov kopplade till kontexten kan identifieras hos resenären?
b) Vilka brister och hinder i informationstillgång och delning kan identifieras?
c) Vilka behov av processande av data finns och hur kan dessa lösas, både ur ett funktionellt
perspektiv och ur ett privacy-perspektiv?
d) Hur bör informationen skapas, kommuniceras och lagras hos olika typer av aktörer för att
möjliggöra ett väsentligt förbättrat kontextbaserat resestöd?
e) Hur kan resultaten demonstreras och valideras?
f) Vilka är de mest väsentliga områdena för fortsatt forskning?
Arbetet med en del av frågorna ovan kommer att inbegripa en identifiering av eventuella
samordningsbehov mellan olika aktörer.
Projektet innefattar bland annat aktörsworkshop, fokusgrupper med resenärer och litteraturstudier.
Baserat på identifierade behov kommer möjliga lösningar att tas fram, som realiseras och
demonstreras i form av prototyper. Dessa kommer även att användas för validering genom
återkoppling från fokusgrupperna. Resultaten kommer att presenteras för de resenärer som valt att
delta i studien, för Trafikverket och andra aktörer inom kollektivtrafiken, samt det vetenskapliga
samfundet.
Hör gärna av dig om du har några funderingar eller frågor.
-
Åse Jevinger
Docent