Kombinationsresor – cykel och kollektivtrafik
Hösten 2020 tog dåvarande Kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen beslutet att avsätta 5 000 000 kr till Västtrafik för genomförande av ett pilotprojekt för kombinationsresor med cykel och kollektivtrafik under 2023–2024.
Projektet leddes av Västtrafik i samarbete med Västra Götalandsregionen och utfördes av det upphandlade konsultbolaget Trivector tillsammans med Point. Tre piloter testades under projekttiden:
1) cykel på Västtrafiks tåg
2) cykelboxar vid Bohus station samt
3) hyrcyklar i Bengtsfors och Bäckefors.
På senare år har regionala kollektivtrafikmyndigheter i högre grad arbetat för att integrera cykel med kollektivtrafik. Arbetet avspeglar förändrade mål om att inte bara öka andelen resor med kollektivtrafik utan också verka för att öka andelen hållbara resor, där cykeln har identifierats som en viktig länk och ett komplement till kollektivtrafiken.
I arbetet med att få till en förändring av människors resmönster, samt i organisationers sätt att försöka påverka dessa, har ofta tillfälliga projekt använts som ett medel. Pilotprojektet Kombinationsresor – cykel och kollektivtrafik är ett sådant exempel. Tidigare studier har emellertid visat på flera utmaningar med att genomföra förändringsarbete i projektform och syftet med föreliggande följeforskningsprojekt har därför varit att dokumentera och analysera erfarenheter från pilotprojektet med fokus på organisatoriskt lärande och styrning av offentliga projekt.
Begreppen organisatoriskt lärande och temporär organisering har väglett analysen av det empiriska materialet som består av digitalt deltagande på projektmöten, intervjuer med personer inom Västtrafik, Västra Götalandsregionen och Trivector, som alla haft en roll i projektet, samt olika dokument som låg till grund för projektet eller genererades under projektets gång.
Resultatet av studien visar att organisatoriskt lärande har varit i fokus under projektet, men att en utmaning har varit vad det ska inriktas på, hur det ska uppnås, samt hur resultat, lösningar och insikter ska förvaltas, exempelvis hur de ska kunna integreras i den ordinarie verksamheten.
De kritiska frågorna under pilotprojektets gång har rört olika tolkningar av dess mål och syfte, olika syn på genomförandet, organisation och styrning, samt frågor om uppdrag och gränser för Västtrafiks arbete med cykel. Till detta hör också avvägningen mellan kortsiktighet och långsiktighet som har bäring på såväl ekonomi som politiska och strategiska målsättningar.