Nyckeltal för punktlighet på järnväg - del 2

Ida Kristoffersson & Carl William Palmqvist

I denna sammanfattning ges en översikt över resultaten från forskningsprojektet Nypunkt2.0. Nypunkt2.0 har utförts av forskare vid VTI och LTH och finansierats av Trafikverket (TRV2019/70093). Projektet har pågått från november 2019 till juni 2021. Till projektet har också en referensgrupp varit kopplad som har samlats 7 ggr under projekttiden. I referensgruppen ingick representanter för organisationerna Tillsammans för Tåg i Tid (TTT), Trafikverket, Öresundståg, Västtrafik, Region Stockholm och MTR Pendeltågen.

De metoder som har använts inom Nypunkt2.0 är:

  1. Intervjuer/workshops med intressenter inom området pendeltågens punktlighet
  2. Bearbetning och analys av LUPP data på minutnivå gällande pendeltågsrörelser 317 miljoner observationer från de tre storstadsregionerna (Stockholm, Göteborg, Malmö) under åren 2001 2020.

Ett viktigt resultat från Nypunkt2.0 arbetet är det ramverk för punktlighetsindikatorer som vi utvecklat inom projektet. Ramverket beskriver hur indikatorer för punktlighet verkar på olika nivåer i en hierarki där det högsta målet är hög kundnöjdhet (nivå 1). För att nå hög kundnöjdhet behöver resenärer och tåg komma i tid (nivå 2). Indikatorer på nivå 1 och 2 mäts i efterhand som släpande indikatorer vilka ger en bild av hur väl uppsatta mål har nåtts. För att resenärer och tåg ska komma i tid behöver tågresans olika delar ske enligt plan i så stor utsträckning som möjligt (nivå 3) och för att de ska göra det krävs rätt förutsättningar hos infrastruktur, fordon, stationsutformning, tidtabell, väder m.m. (nivå 4). Indikatorer på nivå 3 och 4 mäts före eller under tågresans gång som ledande indikatorer att styra mot för att på sikt nå hög punktlighet.

Rapportkategori: 
Vetenskapliga artiklar
Forskningsinriktning: