Doktorander

Doktorander

Gustav Lopez Svensson

Doktorand
gustav.lopez_svensson@tft.lth.se

I mitt doktorandprojekt studerar jag olika sociala gruppers tillgång till transportsystemet. Särskilt fokus ligger på hur en rättvis tillgänglighet för alla kan främjas, och vilka hinder och utmaningar som finns i arbetet med detta. Jag hoppas kunna bidra med kunskap om förutsättningarna för olika sociala grupper, och hur behoven hos dessa grupper kan tillgodoses.

Min doktorandanställning är vid institutionen för Trafik och Väg vid LTH på Lunds universitet. Jag är särskilt intresserad av frågor som rör mobilitet och social hållbarhet.

Anna Strohmayer

Doktorand
anna.strohmayer@abe.kth.se

Annas forskning handlar om hur livet i den fragmentiserade staden, med dess noder, transportstråk, platser och rum, påverkar den sociala hållbarheten. Framförallt hur de dagliga förflyttningarna möjliggör eller hindrar för människor i vardagslivet. Den övergripande ambitionen med Annas avhandlingsarbete är att bidra till en utveckling av arbetet med social hållbarhet i den regional planeringen.

Michelle Ochsner

Doktorand
michelle.ochsner@tft.lth.se

Michelle Ochsner is a PhD student affiliated with the Division of Transport and Roads at Lund University and K2. Her research is focused on the impacts of weather and climate on railways in Sweden. The hope is to highlight the importance of creating a railway system that is resilient to the current and future effects of climate change.

Eva-Lena Eriksson

Doktorand
eva-lena.eriksson@liu.se

Eva-Lena är doktorand inom produktionsekonomi vid Linköpings universitet och K2. I sitt forskningsprojekt undersöker hon möjligheten att sprida ut resandet i rusningstrafik i kollektivtrafiken genom styrmedel på olika nivåer. Syftet med projekt är att undersöka förutsättningar för att förändra kollektivtrafikens resandeflöden och därmed minska kostnaderna då färre fordon behövs under trafikdygnet.

Russell Cannon

Doktorand
russell.cannon@tft.lth.se

Russells doktorandprojekt fokuserar på åtgärder för att öka andelen aktiva och hållbara transportmedel i stadsområden, med särskild betoning på regleringsaspekter och medborgarnas engagemang. Avhandlingen genomförs i nära samarbete med forskare inom JPI Urban Europe-projektet EASIER. Målet med EASIER är att locka nya användare och öka andelen delade resor med hållbara transportmedel på bekostnad av användningen av privata bilar.

Sergei Dytckov

Doktorand
sergei.dytckov@mau.se

Sergei är doktorand vid Institutionen för datavetenskap och medieteknik vid Malmö universitet. Han arbetar med mikronivåsimuleringar av efterfrågestyrd kollektivtrafik (DRT) och försöker förstå hur en DRT-tjänst kan implementeras effektivt och vilka konsekvenser dess införande kan medföra. DRT har länge betraktats som en samhällstjänst riktad mot resenärer med rörlighetsbegränsningar, men nyligen har det omvärderats som en tjänst för allmänheten (eller till och med en kombination av båda).

Jakob Allansson

Doktorand
jakob.allansson@tft.lth.se

Jakobs doktorandprojekt har som mål att tillsammans med de olika aktörerna inom kollektivtrafiksektorn utveckla kunskapsunderlag och bedömningskriterier för planering och utvärdering av Bus Rapid Transit, BRT, i en svensk kontext. Särskilt fokuserar han på att studera kritiska samverkanspunkter i planeringen för att på så sätt förstå hur planeringen kan göras mer effektiv. Jakob hoppas kunna bidra till ny kunskap kring möjligheter och utmaningar för implementering av BRT i en svensk kontext, samt utveckla metoder och former för samverkan för BRT planering. 

Jessica Göransson

Doktorand
jessica.goransson@vti.se

Jessicas doktorandprojekt undersöker resenärers preferenser och vad som påverkar deras resebeteende utifrån olika parametrar så som demografiska, socioekonomiska och geografiska förutsättningar. Studien fokuserar på kortväga resor och har som mål att fungera som en vägledning för ett effektivt kollektivtrafikutbud. Doktorandprojektet kommer även att ha ett samhällsekonomiskt perspektiv där resenärernas preferenser översätts till monetära värderingar.

Vendela Åslund

Doktorand
vendela.aslund@tft.lth.se

Vendelas doktorandprojekt studerar omställningen till elbussar i svensk kollektivtrafik inom projektet eplusbus. Särskilt fokuserar hon på samhällsplaneringsaspekter som hur busstrafiken kan ”vävas in” i en attraktiv stadsmiljö och hur depåer kan lokaliseras, utformas och organiseras. Med sitt doktorandprojektet hoppas Vendela kunna bidra till kunskaps- och erfarenhetsutbyte och stödja ett balanserat och effektivt teknikskifte. 

Alexandra Rojas

Doktorand
alexandra.rojas_mullor@lth.lu.se

Alexandras forskning rör regional utveckling med fokus på effekter av förbättrad tillgänglighet. Fram till 2021 deltar hon i ett forskningsprojekt på uppdrag av Trafikverket där hon studerar hur områden påverkas av utökad kollektivtrafik, exempelvis vilken effekt tillgång till kollektivtrafik har på fastighetsvärden. I sin doktorsavhandling avser Alexandra studera regional utveckling från olika perspektiv, där forskningen är av empirisk karaktär.

https://www.linkedin.com/in/rojasalexandra